Stichting Baby Hope zamelde reeds materialen in voor diverse projecten in verschillende Afrikaanse landen:

Benin --- In Benin werkte Baby Hope samen met Stichting Aktie Benin. Er werden vele duizenden vrouwen geholpen met materialen bij de bevalling. De materialen gingen naar het Centre de Santé in Boukombé, dat een grote kraamafdeling heeft. Bij thuisbevallingen treden regelmatig problemen op, dus worden vrouwen gestimuleerd om in het Centre te bevallen. Stichting Aktie Benin is nog steeds actief met prenatale consultaties in de dorpen. Vooral de voorlichting hierbij is belangrijk, opdat het toch meer en meer bekend zal worden dat het voor moeder en kind beter en vooral veiliger is om naar de kraamkliniek te komen. Dit is nog een hele klus, want de vrouwen moeten daarvoor hun hele levenshouding veranderen. De mensen van Stichting Aktie Benin zijn enthousiast over de jarenlange samenwerking: "Stichting Baby Hope doet geweldig goed werk door andere organisaties die zich bezig houden met kraamzorg in Afrika te ondersteunen met die materialen die lokaal niet of nauwelijks verkrijgbaar zijn." Inmiddels is Stichting Aktie Benin zover dat ze het transport van materialen hebben kunnen afbouwen, op zo'n manier dat de kliniek zichzelf kan onderhouden. Er zijn in een tiental jaren veel materialen naar Benin gegaan. Nog steeds is het mogelijk om het goede werk van Stichting Aktie Benin te ondersteunen, maar dan via donaties. Er is een speciaal fonds opgericht voor keizersneden, welke aangeschreven word op het moment dat een bevalling niet in de kliniek in Boukombé kan plaatsvinden. Zonder geld in dit fonds, kunnen ze geen vrouwen doorsturen naar het grote ziekenhuis verderop. Wilt u meer weten? Kijk op www.aktiebenin.nl.

Gambia --- Kraammaterialen van Stichting Baby Hope vonden in Gambia onder andere hun weg naar het eiland Jinack. Hier is een ziekenhuis gebouwd met hulp van de Stichting 2BaB Foundation. De Nederlandse oprichter Gerd Hoffmann kwam hier in 2006 toevalligerwijs terecht: “Het eiland bezat toen een lokaaltje op het dorpsplein, waar eenmaal per maand een verpleegkundige op bezoek komt.  Woorden schoten tekort. Voor ons westerlingen - 2bab's worden wij genoemd - was het onbegrijpelijk dat dit huisje met twee kleine bloedhete ruimtes als zorginstelling voor de 1700 inwoners van het eiland gezien moest worden. De inventaris was ook te triest voor woorden: een oude gammele massagetafel en op de grond een antieke gietijzeren, geëmailleerde babyweegschaal. Hoffmann besluit ter plekke iets te doen aan deze situatie en met behulp van vrienden, vele donateurs en sponsoren heeft hij het nieuwe ziekenhuis, inclusief personeel, kunnen realiseren. Een flink aantal keer zijn er kraammaterialen naar dit project in Gambia verstuurd. Meer weten? Kijk op www.2bab.org.

In Berending in Gambia heeft Stichting Kinderhulp Gambia een kleine kliniek kunnen bouwen. Via Baby Hope zijn daar materialen naar toe gegaan. Inmiddels is de bevoorrading van deze kliniek overgenomen door Stichting Gambia Team NL. Ite Visser en haar collega's zorgen er voor, dat de kliniek kan blijven functioneren. Hiervoor nemen ze in Nederland initiatieven om geld in te zamelen. Op onregelmatige basis gaan er materialen van Baby Hope naar het project van Ite.  Meer informatie op www.gambiateam.nl.

Ghana --- In Ghana werkte Stichting Baby Hope tot enkele jaren geleden samen met Joop Knol, een Nederlander die 50 jaar in Ghana woonde. Onder leiding van deze inspirerende man heeft Adawso een kraamkliniek gekregen, voorzien van materialen door Stichting Baby Hope. Helaas is in de zomer van 2009 de heer Knol na een kort ziektebed overleden. In de laatste jaren van zijn leven is hij druk bezig geweest om alles zo te organiseren dat ook na zijn heengaan de projecten voorgezet konden worden. De Nederlander Henk Bakker, de sturende factor in NL voor de Stichting Holland-Ghana Foudation, blijft zich hard maken voor de mensen in Ghana. Transport van materialen is echter een kostbare zaak. Zodra er weer mogelijkheden zijn, dan zullen er weer kraammaterialen naar Ghana verscheept worden. Voor meer informatie: www.hollandghanafoundation.nl .

Birma --- In 2009 en 2010 ondersteunde Babyhope een project in Birma, dat van Marcus en Machteld Rijken. Al sinds 1962 zijn in Birma [Myanmar] de militairen aan de macht. Onder hun bewind verarmde het land tot een van de meest berooide staten ter wereld. Op elke vorm van oppositie staan zware straffen. Eénderde van de bevolking bestaat uit etnische minderheden die al decennia in een strijd om gelijke rechten en grotere autonomie verwikkeld zijn. Een van de grootse groepen zijn de Karen. Honderdduizenden Karen zijn op de vlucht voor de onderdrukking en de gevechten. Een groot deel is ontheemd in Birma. Ruim honderdduizend anderen wonen in vluchtelingenkampen in Thailand die in de jaren tachtig werden opgezet. Marcus Rijken vertelt over het werk dat hij en zijn vrouw deden in Birma: "Wij zijn twee Nederlandse tropenartsen, en hebben een aantal jaar met vluchtelingen gewerkt die vanuit Birma de Thaise grens overstaken. We werkten bij de SMRU, een organisatie die naast medische zorg ook wetenschappelijk onderzoek doet. Er zijn nu drie ziekenhuisjes met een verloskamer. Elk jaar zijn er ruim 1500 bevallingen in onze ziekenhuisjes." Machteld en Marcus zijn inmiddels (2013) weer terug in Nederland. Hun werk is overgenomen door een ander Nederlands stel: Johan en Margreet Trip. Babyhope heeft, in samenwerking met de vader van Machteld, een flink aantal grote dozen gevuld met kraammaterialen naar Marcus en Machteld gestuurd en ook geld gedoneerd voor onder andere zuurstofflessen en beademingskapjes. Meer weten? Kijk op www.malariadokters.com.