Stichting Baby Hope zamelt materialen in voor projecten in verschillende Afrikaanse landen:

Gambia --- Stichting Gambian Aid Foundation uit Coevorden heeft een aantal jaren geleden een kraamziekenhuis gebouwd in Birkama, waar 450 bevallingen per maand plaatsvinden. Niet voor niets heeft deze kliniek de bijnaam "the baby factory" gekregen. Naast deze kliniek worden er ook 10 kleinere ziekenhuizen ondersteunt met de kraammaterialen van Baby Hope. Er gaan per jaar enkele zeecontainers naar Gambia met hulpgoederen voor allerlei projecten ter plaatse. De containers komen retour met lokale producten uit Gambia om hier te verkopen. Diverse projecten die materialen van Baby Hope ontvangen, gebruiken deze manier van verzenden van goederen. Bennie Ahlers was jarenlang de drijvende kracht achter deze succesvolle organisatie. Meer weten? Kijk dan op www.benniehelptgambia.nl

Via de Stichting Care Foundation the Gambia gaat er jaarlijks een groot transport met hulpgoederen naar Jiboro, het Narang Health Care Centre. In dit centrum (geopend in 2008) komen er sinds kort ook maandelijks vele zwangere moeders en moeders met baby's op controle. De materialen van Baby Hope vinden hier een goede bestemming, met meer dan 100 bevallingen per maand! Meer informatie op www.carefoundationthegambia.nl.

Daarnaast ondersteunen we ook het goede werk van Ellen Plaschek. Een gepassioneerde vroedvrouw. Tijdens een reis door Gambia werd ze geraakt door de verloskundige zorg, de vrouwen en haar collega vroedvrouwen. De hier zo vanzelfsprekende verloskundige zorg en medische middelen zijn daar veel minder vanzelfsprekend en vaak zelfs schaars. Met eigen inzet en het sturen van materialen probeert ze een verschil te maken. Kleinschalig en directe hulp. Het is mogelijk. Voor meer informatie: www.vroedvrouwellen.nl

Malawi --- Wil Winkelman zet zich sinds 2007 met hart en ziel in voor de arme medemens in Malawi. Samen met zijn vrouw bezoekt hij dit mooie land met grote regelmaat. Hij ziet het als zijn missie om overal in het land, bruikbare goederen te verzamelen en te verschepen naar Malawi. In Strijen komen deze goederen samen in de opslag en van daaruit wordt het uitgezet bij tientallen kleine klinieken en doktersposten. Kraammaterialen van Baby Hope vinden op deze manier een hele goede bestemming. Naast de ziekenhuizen ondersteunen ze ook diverse schoolprojecten, door het leveren van tafeltjes en stoeltjes. Gezondheid, educatie en de schoolomstandigheden zijn de speerpunten van stichting Malawi Schools and Hospitals. voor meer informatie: www.malawisms.nl

Oeganda --- Egoli Africa werkt al ruim 4 jaar in Oost Oeganda. Egoli Africa zet inkomens genererende projecten en trainingsprogramma/s op in de gebieden gezondheid, onderwijs, landbouw en empowerment. HAU werkt in Kisozi en omgeving en in Jinja, aan het Victoriameer. HAU runt diverse projecten, onder andere een naaiatelier voor vrouwen in Kisozi, een catering project voor vrouwen in Jinja, een landbouwproject voor jongens in Kamuli district, een hiv/aids informatiecentrum en mdeidsch centrum in Kisozi.

Het hiv/aids informatiecentrum en medisch centrum is in januari 2011 geopend. Het hiv/aids informatiecentrum organiseert workshops op het gebied van hiv/aids preventie en biedt counseling aan mensen met hiv/aids. Het medisch centrum geeft medische hulp aan mensen in Kisozi en omgeving en ook kunnen mensen vanuit het hiv/aids informatiecentrum doorgestuurd worden voro testen op hive/aids, TB en malaria. Medicijnen zijn verkrijgbaar via het medisch centrum. Tussen januari en maart 2011 is er een kraamafdeling gebouwd bij het medisch centrum. voorheen konden vrouwen en meisjes in Kisozi en omgeving geen begeleiding tijdens zwangerschap en bevalling krijgen. Vrouwen en meisjes zetten hun baby's zonder hulp of goede medische begeleiding op de wereld en wanneer er complicaties optraden, moest men naar de grotere ziekenhuizen in Kamuli of Jinja, elk ruim 30 kilometer vanaf Kisozi. De enige mogelijkheid om daar te komen voro deze vrouwen en meisjes was door achterop een motorfiets erheen gebracht te worden. Vrouwen en meisjes bevielen letterlijk langs de weg en de baby- en moedersterfte is er behoorlijk hoog. Doordat er een kraamafdeling bij het medisch centrum is gebouwd, kunnen vrouwen en meisjes in ieder geval de nodige begeleiding krijgen. Zo hopen wij een bijdrage te leveren in de verbetering van omstandigheden waarin vrouwen en meisjes zwanger zijn en hun kinderen op de wereld zetten. wij hopen dat de sterfte onder pasgeboren baby's en jonge moeders wordt teruggedrongen door hygienische omstandigheden met begeleiding aan te bieden. Binnen het medisch centrum werkt nu een opgeleide vroedvrouw: Annet Onyango.

Ondanks dat er nu begeleiding tijdens zwangerschap en bevalling mogelijk is, ontbreekt er nog ontzettend veel materiaal. Kraampakketten zijn in Oost Oeganda niet verkrijgbaar. Materialen zoals kraamverband, matrasbeschermers, verband en gaas, maar ook watten, plastic handschoenen, schorten en navelklemmen zijn niet voor handen. Dankzij Stichting Baby Hope kunnen wij deze materialen naar de kraamafdeling in Oeganda sturen. De bevolking van Kisozi en omgeving is ontzettend arm, maar dank zij Stichting Baby Hope hebben wij de pasgeboren babytjes al een aantal malen kunnen voorzien van schone en mooie kleertjes. Meer informatie: www.hopealiveuganda.org.

Senegal --- Yvonne Bergman ( 49 jaar) is ons inzamelpunt in Schagen en werkt als kraamverzorgster bij de Omring. Sinds 6 jaar vliegt zij twee maal per jaar naar Senegal om daar vrijwilligerswerk te doen. Nu nog in de vorm van spullen heen brengen en daar uitdelen en in de hoop later voor langere periode daar heen te gaan en dan d.m.v. haar beroep daar nog meer te kunnen doen.

Ook zamelt zij in voor de stichting Rosangelankie, dat is een stichting die een weeshuis (van 0 tot 18 jaar) op wil richten in Abene (Senegal). www.rosangelankie.org. Deze stichting is opgericht door Jean en Rosa. Twee nederlanders. Deze mensen komen uit Kongo en Angola en weten dus precies waar ze het over hebben. Ook door haar werk kan Yvonne voor hun héél véél betekenen d.m.v. inzamelen van kleding, beddengoed, handdoeken en speelgoed ect.

"Elke reis als ik heen ga neem ik de kraamspullen en de brillen mee! Inmiddels bevoorraad ik zes ziekenhuisjes in de dorpjes rond Abene en iedere keer als ik daar kom is het te triest voor woorden! Ik zou daar zoveel kunnen doen qua werk maar ook qua meubilair, bedden, instrumenten ect. En gewoon met de spullen die we hier in Nederland weggooien"

Yvonne is bezig om middels sponsoring een container met kraamspullen naar Senegal te versturen. Wie haar wil helpen deze droom te verwezenlijken kan een donatie overmaken op onze bankrekening onder vermelding van "Yvonne, Senegal".

Tanzania --- In Tanzania ondersteunt Baby Hope de Stichting Urology For All (STUFA), in 2000 opgericht met als primair doel het helpen ontwikkelen van het urologische vakgebied in Oost Afrika. Het aantal werkzame urologen in Afrika is namelijk zeer klein. In Afrika zelf is het moeilijk om een opleiding tot uroloog te volgen, in de meeste gevallen moeten de artsen daarvoor naar het buitenland reizen. STUFA heeft zich tot doel gesteld deze artsen en urologen te ondersteunen. Deze ondersteuning wordt mogelijk gemaakt door het gebruik van diverse middelen, zoals financiële hulp, het creëren van opleidingsplaatsen, het ontwikkelen van verpleegkundige kennis en het leveren van medische materialen en goederen. Jaarlijks gaan er containers met allerlei hulpgoederen en materialen naar Tanzania, waaronder dus ook een flinke hoeveelheid kraammaterialen van Stichting Baby Hope. Deze worden ingezet in het Kilimanjaro Christian Medical Center in Moshi Tanzania voor de afdelingen Urologie en Gynaecologie. Meer weten? Kijk op www.urologyforall.com.

De hulporganisaties Dorcas haalt regelmatig kraammaterialen op bij de depots van Stichting Baby Hope en verdelen ze over diverse projecten in Afrika. In Westelijk Brabant worden de materialen opgehaald door Dick van den Velde uit Tholen. Hij zorgt ervoor dat deze materialen terecht komen op diverse plaatsen in de wereld. Bij het Dorcas depot in Dirksland komen de materialen van de Zuid Hollandse Eilanden. Voor meer informatie kijk op www.dorcas.nl

Gain Holland biedt noodhulp en humanitaire hulp waar nodig. Via inzameldepots komt kleding en andere goederen goed terecht. De depots in Sleeuwijk en Horst ontvangen ook materialen van Baby Hope zodat ook de kraamklinieken materialen kunnen ontvangen. Meer informatie? Kijk op www.gainholland.org.